24 X

Wstęp na wszystkie wydarzenia Festiwalu jest darmowy

10.30 Kickstarter wchodzi do Polski – twórcy, projekty, zasady. Kasia Kamieniarz
10.30

Kickstarter wchodzi do Polski – twórcy, projekty, zasady.

Prowadzenie: Kasia Kamieniarz – twarz Słowobrazu, wydawczyni, redaktorka, korektorka, tłumaczka, promotorka komiksów i twórców niezależnych, badaczka rynku. Co omówi?: Opowie trochę o tym, jaką platformą jest Kickstarter, na jakich zasadach będzie dostępny dla polskich twórców komiksowych oraz jakie projekty już wystartowały oraz będą startowały podczas złotej polskiej jesieni na KS.

11.30 Historia komiksu w Argentynie - Maria Tomsig
11.30 Historia komiksu w Argentynie - Maria Tomsig

Historia komiksu w Argentynie sięga niemal dwustu lat wstecz. Ze względu na ograniczenia czasowe, na potrzeby tej prezentacji artystka wybrała swoje ulubione postaci oraz komiksy, które wpłynęły na zmianę stylu w gatunku i okazały się szczególnie innowacyjne. 

Maria o sobie:

Jestem scenarzystką komiksową, zawodowo działam w różnych obszarach, piszę też dla teatru i radia. Mam wykształcenie w dziedzinie sztuki, reżyserii teatralnej, studiowałam psychologię i psychoanalizę. Moją karierę jako scenarzystka rozpoczęłam w 1980 roku od współpracy z magazynem Humor.

I am María Tomsig and I live in Buenos Aires. I write humor for different formats: radio theater, scripts, monologues in theater and script of short films. My university training was in psychoanalysis and theater direction. I started as a screenwriter in a very important magazine called HUMOR that was founded in 1978 in the middle of state terrorism and human rights violations and became the questioning of the regime through satire.

Wykład Marii Tomsig powstał dzięki uprzejmości i wsparciu Ambasady Argentyny w Warszawie.

I had many loved characters like Isidoro Cañones (the play boy from Buenos Aires), Mafalda de Quino, Landrú characters like María Belén or Tía Vicenta who mocked the prejudices of social classes and El Eternauta, by Oesterheld and Solano Lopez, a comic science fiction that tells about the alien invasion in Buenos Aires.

In the meeting I would like to tell you about the development of the comic in Argentina, share some foundational humor publications that arise in the 19th century as political criticism and reflect on the mechanisms and benefits of humor that allow us to forbid the possible.

12.00 Ryjówka-Man - Konkurs Wiedzy Wszechkomiksowej
12.00 Ryjówka-Man - Konkurs Wiedzy Wszechkomiksowej

To ptak? Nie! To samolot? Nie! To najkomiksowszy z komiksowych konkursów. – Ryjówka-Man! Tytuły polskie, europejskie, amerykańskie i japońskie. Superbohaterszczyzna, mainstream i niezal. Przygotuj się na wszystko.

Zasady Konkursu:
1. Aby wziąć udział w Konkursie należy zalogować się na stronie myQuiz korzystając z linku: https://myQuiz.org/i/573368.
2. Liczba miejsc jest ograniczona do 50 uczestników, wybieranych na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”.
3. W Konkursie zadanych zostanie 50 pytań zamkniętych, na odpowiedź macie 30 sekund, a najszybsze odpowiedzi są dodatkowo punktowane. Nie można zmienić udzielonej odpowiedzi.
4. Miejsca 1-10 są nagradzane zestawami komiksów
5. Warunkiem otrzymania nagród jest wysłanie w ciągu 24h od zakończenia konkursu na adres ryjowkablog@gmail.com wiadomości z otrzymanym kodem identyfikującym zwycięzcę, danymi do wysyłki potrzebnych podczas wysyłki (Imię i Nazwisko, ulica, nr domu i mieszkania, kod pocztowy, miasto, numer telefonu) i zgodą na przetwarzanie danych osobowych przez organizatorów konkursu do celów związanych z konkursem.

Damian Lesicki, Jacek Murawski – Ostatnia Tawerna i Ryjówka Blog Wszechkulturowy

13.00 Nie matka, nie żona, nie kochanka – komiksowe kobiety w walce ze swoją stereotypową rolą Katarzyna Kamieniarz, Michał Olech
13.00 Nie matka, nie żona, nie kochanka – komiksowe kobiety w walce ze swoją stereotypową rolą Katarzyna Kamieniarz, Michał Olech

Co omówią?: Historie kobiet, które postanowiły same mówić za siebie – choćby jak wpływała na nie presja związana z przyjętymi normami, standardami piękna, kultury czy stylu życia. A także skąd się ta presja wzięła. Oprócz utworów autorek komiksowych omawiany będzie język, którym przedstawiły swoje losy.

Prowadzenie: Kasia Kamieniarz i Michał Olech; Kasia – twarz Słowobrazu, wydawczyni, redaktorka, korektorka, tłumaczka, promotorka komiksów i twórców niezależnych, badaczka rynku; na co dzień – wiecznie zaganiana kulka pozytywnej energii; Michał – redaktor i autor kolorowanek z frapującym humorem; od kiedy odmówiono mu posady w McDonald’s, musi pracować w zawodzie, więc świadczył już usługi koło 20 wydawnictwom.

14.00 Między translacją a adaptacją - polskie tłumaczenie mangi i anime "Dr. Slump"
14.00 Między translacją a adaptacją - polskie tłumaczenie mangi i anime "Dr. Slump"

Tłumaczenie to nie jest kaszka z mleczkiem. Zwłaszcza, gdy trzeba przełożyć pełną gagów komedię, wywodzącą się z innego kręgu kulturowego. Czy prawdą jest stwierdzenie, że „identyczność nie z oryginałem, a z treścią oryginału jest esencją dobrego tłumaczenia”? Jak bardzo liberalnie można podejść do materiału bazowego? Sprawdzimy to na polskich translacjach serii „Dr. Slump”: tłumaczonej z japońskiego oryginału mangi i bazującego na francuskim dubbingu przekładzie anime.

Dagmara Niemiec
Absolwentka filologii polskiej (specjalność sztuki widowiskowe) na Uniwersytecie Wrocławskim i reżyserii na Akademii Filmu i Telewizji. Robiła już w życiu różne ciekawe rzeczy – tłumaczyła japońskie animacje, użyczała w nich głosu, poza tym pisała scenariusze i nawet wyreżyserowała film. Pasjonatka teatru, dubbingu oraz lat 80. Na co dzień redaktorka Nerdheim.pl i autorka bloga Ostatnia z zielonych.

15.00 Dlaczego warto robić komiksy krytyczne? Edyta Bystroń.
15.00 Dlaczego warto robić komiksy krytyczne? Edyta Bystroń.

Edyta Bystroń – rysowniczka, twórczyni komiksów. W swojej twórczości porusza zagadnienia z dziedziny szero pojętej problematyki spłecznej, kwestie związane z niesprawiedliwością systemu władzy czy eksploatacją zwierząt. Większość jej komiksów ma formę publikacji niezależnych. Wydany w takiej formie komiks „Zebranie obowiązkowe” został uznany przez Grupę Maszin za polski album komiksowy roku 2019.

facebook.com/edyta.bystron.komiksy

instagram.com/edytabystron

Pobierz program
kontakt

Kontakt

Organizator

Stoiska

Media

Wykłady dla szkół
i obwoźna czytelnia

Darmowe Komiksy

Gromadzenie i wymiana komiksów

Przemysław Dybała
tel. 61-829-38-48

Wolontariusze